Stained Glass Part3
History of the origins of the art of producing stained glass:
Stained glass has been produced since ancient times. Both the Egyptians
and Romans excelled in making small colored glass objects. The British Museum
houses two of the most prestigious Roman artifacts, the Lycures mug that is
mustard-brown, but shines purple when shined on it, and the deep-blue Portland
vase with a white cap.
تاريخ الأصول لفن انتاج
الزجاج الملون:
اُنتِج الزجاج الملون
منذ العصور القديمة. وقد برع كل من المصريين والرومان في صناعة أشياء زجاجية ملونة
صغيرة. ويضم المتحف البريطاني اثنين من أنفس القطع الرومانية، قدح ليكورگس ذو
اللون الخردلي الكدر، ولكنه يبرق بلون أرجواني حين يسلط عليه الضوء، وزهرية
پورتلاند ذات اللون الأزرق الحالك ذات الغطاء الأبيض.
Glass components:
Glass consists of materials (sand by 70%),
soda by (15%), and limestone by (10%).
مكونات الزجاج:
يتكون الزجاج من مواد (الرمل بنسبة70%) والصودا بنسبة(15%) والحجر
الجيري بنسبة(10%).
The vitrified material is silicon dioxide,
which is necessary for the formation of glass and the substance that lowers the
melting temperature, such as sodium, potassium, or magnesium oxides, which are
the lowering of the melting point.
والمادة المزججة هي ثاني اكسيد السليكون وهي ضرورية
لتكوين الزجاج والمادة الخافضة لدرجة حرارة الانصهارمثل اكاسيد الصوديوم او
البوتاسيوم او الماغنسيوم وهي المواد الخافضة لدرجة الانصهار.
There are also recombinant materials such
as boron oxide, calcium or aluminum, as these oxides give additional properties
to glass, and there are other elements and chemical compounds necessary to
balance the manufacturing work, such as lime, lead oxide and aluminum oxide.
ويوجد ايضا المواد المجسنة مثل اوكسيد البورون او الكالسيوم او الالومنيوم
حيث تعطي هذة الاكاسيد خصائص اضافية للزجاج, وهناك عناصر اخري ومركبات كيميائية
ضرورية لموازنة اعمال التصنيع مثل الجير
واكسيد الرصاص واكسيد الالومنيوم.
Glass manufacturing method:
Smelting . In past periods, quantities were smelted in
small refractory clay jars, usually heated with firewood. Today, however, the
smelting process has become in special tractors sufficient for a quantity that
weighs up to 1,400 kg of glass, and these tractors are heated with gas or oil.
طريقة تصنيع
الزجاج:
الصهر . فى
العهود الماضية كانت الكميات تصهر فى جرارصغيرة من الطين مقاوم للصهر , وتسخن عادة
بحطب الوقود . ولكن اليوم أصبح عملية الصهر في جرارات خاصة تكفى لكمية تزن الى ما
مقداره 1400 كجم من الزجاج .وتسخن هذة الجرارات بالغاز او الزيوت.
A single oven can accommodate from 6 to 20 jars, and those small
quantities of glass are still smelted in these refractory tractors to produce
simple glass materials such as optics, art and decoration glass, luxurious
glass and simple appliances glass.
ويمكرن للفرن
الواحد ان يتسع الي عدد من 6 الي 20 جرار ات وما زالت تلك الكميات القليلة من
الزجاج تصهر في تلك الجرارات المقاومة للصهر لانتاج مواد زجاجية بسيطة كزجاج
البصريات وزجاج الفنون والزخرفة والزجاج الفاخر وزجاج الاجهزة البسيطة.
Glass uses:
- Glass surfaces in the facades, glass walls instead of windows in
laboratories and gymnasiums in sports clubs. The use of insulating glass
in
windows and walls, radio and recording studios, and operating theaters in
hospitals.
استخدامات الزجاج:
- المسطحات الزجاجية في الواجهات ,الحوائط الزجاجية بدل النوافذ في المعامل
وصالات الالعاب بالنوادي الرياضية استخدام الزجاج العازل في نوافذ و حوائط
واستوديوهات الإذاعة و التسجيل
و صالات العمليات في المستشفيات.
-
The use of colored glass to control the strength of the lighting entering the
building, and mitigate it. The use of prismatic glass that distributes falling
rays and distributes them.
استخدام
الزجاج الملون للسيطرة على قوة الإضاءة الداخلة للمبنى يخففه.استخدام الزجاج
المنشوري الذي يعمل على توزيع الأشعة الساقطة عليه وتوزيعه.
Its
use in the manufacture of furniture, such as fixed cupboards in walls and
various showrooms, tables, chairs, fixed and movable interior stairs,
handrails, elevator cabins, doors and decorative wall cladding. Its use in
ceilings and various means of illumination.
استخدامه في صناعة الأثاث كالدواليب الثابتة
في الحوائط و فترينات العرض المختلفة المناضد الكراسي والسلالم الداخلية الثابتة و المتحركة
والدربزينات و كبائن المصاعد و أبوابها و كسوة الحوائط الزخرفية.استخدامه في
الأسقف و الوسائل المختلفة لإنارتها.
Glass specifications:
It is not preferable to use thin glass, as
small changes in the internal atmospheric pressure cause vibrations and fade
the glass, and the pressure on it causes bending, and the more the sea of glass
increases its thickness and hardness. Without substrates larger than the
thickness of the glass plate, silicone joints are used to connect the panels.
For a pair of panels connected together to avoid.
-
مواصفات الزجاج :
لا يفضل استخدام الزجاج الرفيع فالتغيرات الصغيرة في
الضغط الجوي الداخلي يسبب اهتزازات
و يبهت الزجاج
كما ان الضغط عليه يسبب الانحناءوكلما زاد بحر الزجاج زاد سمكه وصلابته فاقل سمك
يستخدم في البحور 6 مم وعندما يستخدم
الزجاج داخلي متاخم مع السطوح التي يمشي عليها ويكون فرق الانحناء لطرفين مجاورين
بدون ركائز اكبر من سمك اللوح الزجاجي وتستخدم الوصلات السليكونية لربط الألواح لزوج
من الألواح المتصلة مع بعض.
Among the distinctive features of the art of stained glass in decoration
works are as follows:
Decor with flat glass and architectural openings.
- The art of leaded glass, stucco glass, “al-shamsiyat wa
al-qamariyyat”, glass and iron, and mosaic.
و من السمات
المميزة لفن الزجاج الملون فى أعمال الديكور كالتالى:
الدیكور
بالزجاج المسطح والفتحات المعماریة. -
فن الزجاج المؤلف
بالرصاص.و الزجاج الجصي "الشمسیات والقمریات" و الزجاج والحدید و الفسیفساء "المو ا زیك.
-In terms of the decoration on the glass
during the forming process
The decoration and formation
includes more than one colored mixture, and the decoration with glass columns
and crushed glass, and also the decoration on the glass after the process of
forming and engraving by the method of stones and metal chips, drilling with
chemicals and spraying with sand.
. من حيث الدیكور على
الزجاج أثناء عملیة التشكیل-
و يحتوى الدیكور والتشكیل بأكثر من خلطة ملونة و الدیكور بالأعمدة الزجاجیة والزجاج المجروش.و
أيضا الدیكور على الزجاج بعد عملیة التشكیل والحفر بطریقة الأحجار والرقائق
المعدنیة و الحفر بالمواد الكیمیائیة و الرش بالرمال.
And from the types of glass used in
architecture and decoration
Colored glass and flat glass bricks "Ceramic" crystal glass
Protective glass, Radiation sensitive glass .
و من أنواع
الزجاج المستخدم في العمارة والدیكور
الزجاج الملون و الزجاج المسطح الطوب الزجاجي الزجاج المتبلور
"السیرامیكي" الزجاج الواقي. الزجاج الحساس للإشعاع..
Glass properties: Glass has three main
properties which are: Transparency Glass is characterized by a high degree of homogeneous
transparency, because it allows the passage of light rays from ultraviolet to
infrared rays through it, and this property gives it the ability to refract and
reflect light.
خصائص
الزجاج:الزجاج له ثلاث خصائص رئيسية وهي الشفافية: يتميز الزجاج بدرجة عالية من الشفافية المتجانسة، لأنه يسمح بمرور أشعة الضوء من الأشعة فوق
البنفسجية إلى الأشعة تحت الحمراء من خلاله ، وهذه الخاصية تمنحه القدرة على كسر
الضوء وعكسه.
Hardness and Hardness: Although glass is a transparent, brittle and easy
to-break body, it has the ability to resist friction, and the degree of
hardness of glass and its components varies, according to its composition and
percentage of lime and silica directly controls the hardness and hardness of
the glass.
الصلابة
والصلادة: على الرغم من أن الزجاج عبارة عن جسم شفاف وهش وسهل الانكسار ، إلا أنه
يتمتع بالقدرة على مقاومة الاحتكاك ، وتختلف درجة صلابة الزجاج ومكوناته ، وفقًا
لتكوينه والنسبة المئوية للجير والسليكا مباشرة يتحكم في صلابة وصلابة الزجاج.
Chemical resistance: Glass is considered a chemical substance that is
resistant to chemical solutions, but it does not have the ability to resist
feldric acid and alkali smelters, and the latter, in turn, works to melt the
glass.
المقاومة الكيميائية: يعتبر الزجاج مادة كيميائية مقاومة للمحاليل
الكيميائية ، لكنه لا يملك القدرة على مقاومة حامض الفلدريك ومصاهر القلويات ،
ويعمل الأخير بدوره على إذابة الزجاج.
The most important pioneer of
stained glass art worldwide: -The Frenchman Marc Chagall was known as
one of the greatest artists who engraved their name in the history of art by
painting on stained glass in the twentieth century. Folklore in Eastern Europe .
He left our world on March 28, 1985.
اهم رواد فن الزجاج الملون عالميا:- اشتهر الفرنسي مارك شاجال كواحد من أعظم التشكيلين الذين حفروا اسمهم
في تاريخ الفن بالرسم على الزجاج المعشق في القرن العشرين، والذي كان رحيله إلى
العاصمة الفرنسية باريس نقطة انطلاق عمله الإبداعي، ليعرف العالم فنه، ابتكر مزيجه
وأسلوبه الخاص في الفن الحديث اعتمادًا على رؤيته لثقافة الفلكلور في أوروبا
الشرقية. ورحل عن عالمنا في 28 مارس عام 1985.
- In the Middle Ages, it came from the twelfth
century AD through a German monk calling himself “Theophilus,” an artist and
blacksmith.
- في العصور
الوسطى جاءت من القرن الثاني عشر الميلادي عن طريق راهب ألماني يسمي نفسه «Theophilus»، وهو فنان وحداد، حيث وَصف في
كتاباته عن تنوع الفنون، وكيف اهتم بدراسة التزجيج وتلوين الزجاج في عمله، ليبرز
اتجاهات مفصلة لصناعة النوافذ ذات الجمال النفيس.
- René Lalique, Emile Galli and Daum of Nancy
in the first French wave of the movement, producing colorful vases and similar
pieces, often made of glass-etching techniques
- رينيه لاليك
وإميل غالي وداوم من نانسي في الموجة الفرنسية الأولى من الحركة ، حيث أنتجت
مزهريات ملونة وقطعًا مماثلة ، وغالبًا ما تكون مصنوعة من زجاج النقش التقنيات.
-Louis Comfort Tiffany from America specializes in secular stained glass,
mostly plant materials, whether in panels or his famous lamps. Since the
twentieth century, some glass artists began to classify themselves as sculptors
working in glass and as part of the fine arts.
- لويس كومفورت تيفاني من أمريكا متخصص في الزجاج الملون العلماني ، ومعظمه
من المواد النباتية ، سواء في الألواح أو مصابيحه الشهيرة. منذ القرن العشرين ،
بدأ بعض فناني الزجاج في تصنيف أنفسهم كنحاتين يعملون في الزجاج وكجزء من الفنون
الجميلة.
- John Lafarge,
one of the pioneers of stained glass in America for
the
modern era and Joan Miró (1893 – 1983) was one of the most important stained
glass artists of the modern era.
- جون لافارج من رواد
الزجاج المعشق في امريكا للعصر الحديث و جوان ميرو ( 1893 - 1983 ) من اهم فناني الزجاج المعشق في العصر الحديث.
From the previous review of the research,
it is possible to draw conclusions aimed at achieving a real renaissance in the
field of stained glass art.
- The development of drawing people through
raising their level of performance by drawing their characters.
من الاستعراض السابق للبحث يمكن استخلاص النتائج
الهادفة للبحث في تحقيق نهضة حقيقية في مجال فن الزجاج الملون,تطور رسم الاشخاص من
خلال ارتقائة بمستو ادائة برسم شخصياتة.
Creating a new drawing method using lead
ore and adapting it around the body parts without any conflict with the way of
drawing the character, adopting decorative drawing on white and black glass,
gradually removing walls from the walls using reinforced columns, flying
shoulders and stained glass.
ابتكار
طريقة رسم جديدة بخام الرصاص وتطويعة حول
اعضاء الجسم دون أي تعارض مع طريقة رسمة للشخصية,اعتماد الرسم الزخرفي علي الزجاج
الابيض والاسود ,التحلص من الجدران بضورة تدريجية باستخدام الاعمدة المدعمة
والاكتاف الطائرة والزجاج الملون المعشق.
-The expression of religious symbols,
Christ, the nobility and the aristocracy in the forms of stained glass. The use
of colored glass in modern decoration works. The spread of modern glass
manufacturing technology around
the
world. The global expansion of the use of glass for smart and modern cities
around the world.
-
التعبير عن الرموز الدينية والسيد
المسيح والنبلاء والطبقة الاستقراطية في اشكال الزجاج الملون المعشق.استخدام
الزجاج الملون في اعمال الديكور الحديثة,انتشار تكنولوجيا صناعة الزجاج الحديثة
علي مستو العالم,التوسع عالميا في استعمال الزجاج للمدن الذكية والحديثة حول
العالم.
(5) درجات
|
المراجع لا تقل عدد المراجع عن 5 مراجع بحثية
|
No comments:
Post a Comment